Szwalnia podsumowuje sezon
Sezon rozpoczęliśmy z ludowym przytupem. Na naszej scenie wystąpiły kapele Maliszów, Tadirindum i Napięcie na zaproszenie Fundacji Po Staremu. Odbyły się również warsztaty kujawiaków z Po Staremu i kapelą Kożuch, która podczas koncertu promowała swoją najnowszą płytę „Idzie Burza”.
23 września zainaugurowaliśmy przegląd zjawisk z zakresu sztuki dokumentu, non-ficiton i verbatim szwalnia.DOK2. W ramach przeglądu odbyło się siedem wydarzeń: „Dźwiękowa Historia Łodzi” (Suavas Levy, muzycy i podopieczni Fundacji „Szansa dla Niewidomych”), „Śliczna jesteś Laleczko” (Aleksandra Kubiak), „Brudło z Wąchabna” (Weronika Fibich/ Alicja Brudło), „Jilbaz moh” (Michał Stankiewicz), „Wolny Kurdystan” (Marcin Brzozowski/ Kacper Majewski), „Wieczór Tischnerowski” (Marcin Brzozowski) oraz tygodniowe warsztaty teatru dokumentalnego zakończone otwartym pokazem (kolektyw twórczy B-SIDES). Widzów zaprosiliśmy również na wydarzenia towarzyszące: „Tsunami tendenko” (Katarzyna Skręt) oraz wystawę „Bitwa o Mosul” (Outriders). Przegląd zakończył się 25 listopada wielkim świętowaniem przy góralskiej muzyce i oscypku.
W tym sezonie powróciliśmy również do formuły Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Jednego Aktora MONOfest. Piąta edycja miała formułę konkursu i pokazów mistrzowskich. Swoje monodramy zaprezentowali: Iwona Konecka („Atrapa i Utopia. Esej teatralny”), Przemysław Wasilkowski („SAM”), Angelika Olszewska („O matko z córką”), Albert Pyśk („Motyl. Publiczna egzekucja z muzyką na żywo”), Paweł Głowaty („Sen Małego Króla, który nigdy nie był księciem”), Maciej Kowalczyk („Schron”), Marta Grygier („Kamica79”) i Kamila Banasiak („Wanda Wasilewska”). Do pokazów mistrzowskich zaprosiliśmy: Jacka Zawadzkiego („Moskwa-Pietuszki” – na scenie od ponad 20 lat!), Agnieszkę Przepiórską („Tato nie wraca”) oraz Annę Nowicką („Raw Light”). Grand Prix otrzymał Przemysław Wasilkowski, a dwie równorzędne nagrody powędrowały do Marty Grygier i Kamili Banasiak. W ramach festiwalu odbyły się również trzy otwarte warsztaty, które poprowadzili: Marcin Brzozowski, Anna Nowicka i Joanna Gogulska.
19 listopada Poleski Ośrodek Sztuki zainaugurował projekt Najmniejszy Teatr Świata. Kilkunastominutowe spektakle skierowane do najmłodszej publiczności zaprezentowali Ewa Łukasiewicz, Anna Ciszowska i Przemysław Jaszczak.
Mieliśmy również swój udział w Ogólnopolskiej Konferencji Kultury poświęconej tematowi teatru. Marcin Brzozowski opowiadał o działalności Teatru Szwalnia podczas panelu poświęconego teatrom niepublicznym.
W ramach projektów edukacyjnych udostępniliśmy przestrzeń na działania Teatralnego Squatu Anny Ciszowskiej, spotkania śpiewacze Fundacji Po Staremu i zajęcia teatralne dla osób niepełnosprawnych ruchowo „Szkoła Teatralna 2017”. Przez pięć tygodni realizowaliśmy warsztaty interdyscyplinarne dla młodzieży z autyzmem i Zespołem Aspergera.
Patrycja Terciak i Katarzyna Skręt zostały uhonorowane Stypendium artystycznym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patrycja Terciak pracowała nad publikacją mającą przysłużyć się twórczej pracy projektowej w małych ośrodkach kultury w 16. polskich województwach. Katarzyna Skręt zaprosiła do współpracy Ewę Łukasiewicz i przez pierwszy tydzień grudnia pracowały wspólnie w przestrzeni dawnej Olkuskiej Fabryki Naczyń Emaliowanych nad performansem site-specific „Emalia to tylko szkło”. Działanie odbyło się w dniach 9-10 grudnia i zebrało ok. 200 odbiorców. Performans powstał dzięki historiom mieszkańców Olkusza, które przez pół roku zbierała Katarzyna Skręt.
Rok 2018 tradycyjnie rozpoczęliśmy Pogotowiem Kolędnicznym, poprzedzony warsztatem kolęd „Pójdziemy bracia w drogę z wieczora”.
W pierwszych dniach marca ugościliśmy kijowski Teatr Pralnia w ramach projektu „Szwalnia-Kijów-Łódź”. Młodzi aktorzy zaprezentowali dwa spektakle i koncert: „Jesteśmy” w reż. Marcina Brzozowskiego, „TseSho” w reż. Wlada Troickiego oraz koncert (nie tylko) pieśni ukraińskich. Zaskoczyli widzów współczesną aranżacją pieśni ludowych, ale również niecodziennym odczytaniem współczesnych utworów popularnych.
10 marca Łukasz z Bałut zaprosił na Smutny Benefis poświęcony filmow „Opowieść o smutku” i „Opowieść o smutku. EXwzwODUS”, podczas którego zaprezentował również fragmenty powstającego dokumentu o najważniejszej kobiecie w jego życiu – Babci Jasi.
11 marca, w 7. rocznicę wielkiego trzęsienia ziemi w regionie Tohoku (Japonia), odbyły się pokazy instalacji performatywnej „Tsunami tendenko” Katarzyny Skręt. Działanie porusza temat potrójnej tragedii, która dotknęła Japonię w marcu 2011 roku – trzęsienie ziemi, tsunami i wybuch w elektrowni atomowej w Fukushimie.
W ramach Dotknij Teatru 2018 przygotowaliśmy projekt z zakresu edukacji kulturowej. Ewa Łukasiewicz, Patrycja Terciak i Katarzyna Skręt zaprosiły młodzież w wieku 13-16 lat do udziału w warsztacie/ spektaklu uczestniczącym „Masz w sobie kawałek mojego serca”. Działanie zostało zainspirowane picture bookiem „Obie” Justyny Bargielskiej i Iwony Chmielewskiej i porusza temat kolistej relacji dziecko-matka. W spektaklu używane są techniki Sensoplastyki® i relaksacyjne (m.in. otona maki – japońska metoda zawijania ciała w oddychający materiał). Muzykę na żywo wykonywał Piotr Matula. Warsztat został powtórzony i skierowany do grupy dorosłych podczas Dotknij Teatru na BIS.
Wydarzeniem towarzyszącym Dotknij Teatru była akcja teatralna „Kalejdoskop wspomnień” wg koncepcji i w realizacji Ewy Łukasiewicz. Kilkumiesięczne spotkania z grupą seniorów w Poleskim Ośrodku Sztuki – filia Karolew zaowocowały działaniem poruszającym zarówno temat dzieciństwa, jak i bycia osobą starszą tu i teraz. W akcji wzięli udział: Maria Wałęska-Siempińska, Danuta Stańczyk i Bolesław Dąbrowski.
W trakcie weekendu majowego Marcin Brzozowski i studenci Łódzkiej Szkoły Filmowej zaprezentowali spektakl inspirowany „Techniką punktu świetlnego” Philipa Dimitri Galasa na Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych ClassFest w Kiszyniowie (Mołdawia), gdzie otrzymali jedną z trzech równorzędnych nagród. Natomiast żeńska część zespołu Szwalni (Antonina Brzozowska, Ewa Łukasiewicz, Katarzyna Skręt i Patrycja Terciak) spędzała wolny czas nad polskim morzem i w nieczynnym Ośrodku Kolonijno-Wypoczynkowym Prokuratury RP w Pogorzelicy przygotowały wystawę/ interwencję artystyczną „Odkryj Wybrzeże Bałtyku”, w której wykorzystały znalezione przedmioty (w tym porzucone materiały archiwalne).
W ramach finału Dziecięcego Uniwersytetu Artystycznego (Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Filharmonia Łódzka) zaprezentowaliśmy spektakl dla dzieci „Dom duszy” wg koncepcji i w realizacji Ewy Łukasiewicz i Iwony Dróżdż-Rybińskiej.
„Wolny Kurdystan” Marcina Brzozowskiego/ Kacpra Majewskiego został zaprezentowany w ramach Sceny Równoległej Ośrodka Teatralnego Kana w Szczecinie.
W tym sezonie graliśmy spektakle repertuarowe („Wolny Kurdystan, „Łysa śpiewaczka”, „Wieczór Tischnerowski”, „Dom duszy”), ale również stworzyliśmy miejsce dla wspaniałych gości. Swoją obecnością zaszczycił nas Jan Peszek, który zaprezentował legendarny i kultowy „Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego” Bogusława Schaeffera. Ugościliśmy również Akademię Muzyczną w Łodzi, POS – filia Karolew, który zaprezentował premierę „Starość jest. Piękna” oraz Instytut Rusycystyki UŁ ze spektaklem „Wspólna przestrzeń” w reż. Pauliny Sikory-Krizhevskiej.
Patrycja Terciak w ramach programu Kultugranty Łódzkiego Centrum Wydarzeń, otrzymała dofinansowanie na zdarzenie (o roboczym tytule) „Włókiennicza mówi”. To projekt tożsamościowy poświęcony osobom przesiedlonym z ul. Włókienniczej w ramach programu rewitalizacji. Dzięki wsparciu Stowarzyszenia Topografie historie mówione zasilą Miastograf – Cyfrowe Archiwum Łodzian. Ponadto spacerem performatywnym przez Włókienniczą wprowadzimy widzów w kolejną edycję przeglądu szwalnia.DOK, która rozpocznie się 22 września 2018 roku.
24 czerwca w Teatrze Śląskim w Katowicach odbył się Finał Szkoły Pisania Sztuk prowadzonej przed dramatopisarza i dramaturga Artura Pałygę. Po rocznej pracy powstało osiem tekstów, które zostały przeczytane przez aktorów Teatru Śląskiego. Wśród nich znalazł się dramat „Pareidolia” autorstwa Katarzyny Skręt.
Sezon 2017/2018 był dla Teatru Szwalnia wyjątkowo udany, ale to nie oznacza, że wakacje spędzimy bezproduktywnie. Już trwają przygotowania do trzeciej edycji szwalnia.DOK oraz VI MONOfestu.
Leave a comment