Festiwal / Teatr
Od 5 października do 7 grudnia potrwają obchody jubileuszu 10-lecia pracy artystycznej Teatru Szwalnia. W programie retrospektywa najważniejszych i najciekawszych spektakli oraz działań performatywnych ostatnich lat, wystawy, spacer performatywny i premiera katalogu.
Jubileusz rozpocznie się otwarciem dwóch wystaw: „szwalnia_expo” i „3657 dni i nocy. Wystawa przyrodnicza motyli i ciem”, a także koncertem Jazzowego Chóru Wytwórni. Dzień później ze Starego Rynku ruszy bałucki spacer performatywny wg koncepcji Łukasza z Bałut (nie ma już wolnych miejsc).
W październiku i listopadzie zobaczymy po dwa pokazy spektakli: „Bóg” i „Wieczór Tischnerowski” w reż. Marcina Brzozowskiego, „Łysa śpiewaczka” w reż. Ewy Mirowskiej oraz akcji performatywnej „Dwa pokoje” Weroniki Fibich i Ewy Łukasiewicz.
17 października odbędzie się spotkanie organizacyjne rozpoczynające warsztat teatralny skierowany do młodzieży licealnej i studentów. W ciągu kilku spotkań uczestnicy będą pracować nad „odwróconym manifestem”, poświęconym dualizmowi turystyka/podróżowanie, a także luksusowemu zagadnieniu kolekcjonowania osobliwych obiektów – emocji, uczuć, wspomnień. Warsztat zostanie zwieńczony pokazem pracy warsztatowej „Take a(u)ction” (7 grudnia).
Organizatorzy
Patroni medialni
Zadanie „szwalnia_expo” jest realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi.
szwalnia_expo
jubileusz 10-lecia pracy artystycznej Teatru Szwalnia
5 października – 7 grudnia 2019 roku
PROGRAM
5 października, godz. 19.00 | wstęp wolny
Oficjalne otwarcie wystaw:
„szwalnia_expo” i „3657 dni i nocy. Wystawa przyrodnicza motyli i ciem”
Koncert Jazzowego Chóru Wytwórni
koncert dostępny dla osób niewidomych i niedowidzących
*
6 października, godz. 13.00 | wstęp wolny
Spacer performatywny Łukasza z Bałut
Start: Stary Rynek
brak wolnych miejsc
*
12 października, godz. 19.30 | wstęp wolny
„Bóg” – spektakl w reż. Marcina Brzozowskiego (od 16 lat)
*
13 października, godz. 19.30 | wstęp wolny
„Bóg” – spektakl w reż. Marcina Brzozowskiego (od 16 lat)
*
26 października, godz. 19.00 | wstęp wolny
„Łysa śpiewaczka” – spektakl w reż. Ewy Mirowskiej
*
27 października, godz. 19.00 | wstęp wolny
„Łysa śpiewaczka” – spektakl w reż. Ewy Mirowskiej
*
9 listopada, godz. 19.00 | wstęp wolny
„Dwa pokoje” – akcja performatywna Weroniki Fibich i Ewy Łukasiewicz
liczba miejsc ograniczona, obowiązują zapisy: promocja@teatrszwalnia.pl lub 696 287 352
wydarzenie z możliwością dostosowania dla osób głuchych i niedosłyszących
*
10 listopada, godz. 19.00 | wstęp wolny
„Dwa pokoje” – akcja performatywna Weroniki Fibich i Ewy Łukasiewicz
liczba miejsc ograniczona, obowiązują zapisy: promocja@teatrszwalnia.pl lub 696 287 352
wydarzenie z możliwością dostosowania dla osób głuchych i niedosłyszących
*
23 listopada, godz. 19.00 | wstęp wolny
„Wieczór Tischnerowski” – spektakl w reż. Marcina Brzozowskiego
*
24 listopada, godz. 19.00 | wstęp wolny
„Wieczór Tischnerowski” – spektakl w reż. Marcina Brzozowskiego
*
7 grudnia, godz. 19.00 | wstęp wolny
„Take a(u)ction” – pokaz pracy warsztatowej
Spacer performatywny
Bałucki spacer performatywny to wędrówka śladami ważnych dla starych Bałut miejsc – utraconych i zachowanych. Towarzyszyć mu będzie osobista narracja Łukasza z Bałut. To spotkanie z historią Bałut, z jej mieszkańcami, zwyczajami i… smakami. Spacer rozpoczniemy 6 października o godz. 13.00 na Starym Rynku, aby podążyć szlakiem przestrzeni oraz opowieści zaskakujących, nieznanych, odkrytych i udokumentowanych przez Łukasza z Bałut.
*
Wystawy:
szwalnia_expo
Konno do Ludynia. Promem na Gabriolę. Autem nad Ocean Spokojny. Samolotem do Bukaresztu. Zorganizowaną wycieczką do Prypeci. Z biurem podróży do Groznego. Teatr Szwalnia od 10 lat wędruje na najdalsze krańce świata. „szwalnia_expo” to gabinet teatralnych osobliwości pełen artefaktów zgromadzonych, odnalezionych i przygarniętych na różnych etapach naszej wędrówki. Pamięć zapisana w przedmiocie stanowi o jego wartości.
koncepcja i realizacja: Ewa Łukasiewicz, Katarzyna Skręt
*
3657 dni i nocy. Wystawa przyrodnicza motyli i ciem
Obecnie na obszarze Polski stwierdzono 3156 gatunków motyli z 73 rodzin, z czego tylko 164 gatunki to motyle dzienne. Dojrzały owad żyje (w zależności od gatunku) od kilku godzin do kilku miesięcy. Ulotny żywot motyla/ćmy jest metaforą żywotności spektaklu oraz idei. Dekada istnienia Teatru Szwalnia stanowi przyczynek do przyjrzenia się etapom jego rozwoju.
koncepcja i realizacja: Patrycja Terciak
*
Jazzowy Chór Wytwórni
Jazzowy Chór Wytwórni istnieje od 2012 roku. To grupa wokalistów powstała z inicjatywy dyrygenta Macieja Salskiego i działająca przy łódzkim klubie Wytwórnia, którego scena gości polskie i zagraniczne gwiazdy muzyki. Oryginalne połączenie głosów i osobowości, jak również niebanalny repertuar sprawiają, że brzmienie Jazzowego Chóru Wytwórni jest zgoła odmienne od większości klasycznych chórów. Artyści bawią się muzyką, przy okazji starając się dawać radość słuchaczom. W repertuarze chóru znajdują się opracowania muzyki jazzowej, popowej oraz gospel, zarówno a cappella jak i z towarzyszeniem fortepianu, bądź większych składów instrumentalnych.
*
„Bóg”
Spektakl na motywach powieści „Bóg rzeczy małych” Arundhati Roy to opowieść o trudnej i pełnej cierpienia miłości, wyrzeczeniach i ofiarach jakie ze sobą niesie. Główni bohaterowie, para bliźniąt, Rahel i Estha przywołują pełne smaków i zapachów obrazy z dzieciństwa. Wspominają matkę, Ammu, która rozbita po nieudanym małżeństwie, wróciła do rodzinnego domu w Ajemenem, małym miasteczku na zachodzie Indii. Przez pryzmat odkrytej tajemnicy, historia minionych lat rysuje stracone przez brutalną ingerencję dorosłych, pełne obaw i rozpaczy dzieciństwo, i jego wpływ na późniejsze życie bliźniąt. Tekst porusza przede wszystkim problem dyskryminacji kobiet w Indiach. Na poziomie prawnym, społecznym, kulturowym i politycznym wciąż są obywatelkami drugiej kategorii, podobnie jak przedstawiciele niższych kast. Dyskryminacja ze względu na płeć i pochodzenie jest przyczyną tragedii, które spotykają bohaterów i bohaterki powieści.
reżyseria, scenariusz: Marcin Brzozowski
muzyka wykonywana na żywo: Barbara Drążkowska, B. C. Manjunath
obsada: Anna Bolewska, Anna Bieżyńska, Anna Biernacik, Mateusz Więcławek, Mateusz Czwartosz, Oskar Borkowski, Milena Lisiecka
kostiumy: Paulina Ptasznik
czas trwania: 90 min
Spektakl został dofinansowany w ramach projektu Dotknij Teatru 2017.
*
„Łysa śpiewaczka”
To błyskotliwa opowieść o hipokryzji oraz powierzchowności relacji międzyludzkich. Sztuka Eugène Ionesco w niezwykle dowcipny sposób pokazuje nam jak niebywale trudno o szczerość i zrozumienie wśród najbliższych ludzi, co prowadzi do nieporozumień czasem tak zawiłych, że aż groźnych. Dramat przypomina współczesnemu widzowi o potrzebie rozmowy, bliskości z drugim człowiekiem, którą skrywamy pod płaszczykiem kreacji własnego wizerunku. Tekst pełen komizmu i groteski, opowiada o samotności w świecie ludzi, którzy nie potrafią lub nie chcą się z niej uwolnić.
reżyseria: Ewa Mirowska
obsada: Joanna Osyda, Ewa Łukasiewicz, Monika Badowska, Mariusz Słupiński, Konrad Korkosiński, Łukasz Chmielowski
Spektakl został dofinansowany w ramach projektu Dotknij Teatru 2016.
*
„Dwa pokoje”
Byt nie zwraca się do nas jako całość, lecz poprzez konkret egzystencjalny, drobiny znaczące (…). W jaki sposób coś istnieje, przerywa milczenie bytu i apeluje do naszego rozumienia.
A być może również pomaga nam zrozumieć samych siebie (…). Na te zagadnienia próbujemy odpowiedzieć w akcji performatywnej. Przez drobiny opowiadamy losy ludzi, którzy w łódzkim getcie spędzili odcinek swojego życia. Próbujemy szkicować z pamięci przeszłość. Taki rysunek jest jakby dwoistą uwagą lub uważnością na to, co pochodzi z przeszłości (i w tym procesie bywa, że się upublicznia) i uważnością na siebie samych, do których prywatnie to coś przychodzi. O wartości tych rysunków przesądza fakt, że udało się powiązać i przepleść prywatne z publicznym, wyrozumowane z intuicyjnym, przypomniane z odczuwanym. Akcja „Dwa pokoje” jest interdyscyplinarnym zdarzeniem poświęconym pamięci Litzmannstadt Getto. Wskazujemy te obszary topografii, które ze względu na ich bolesną, niejednoznaczną, historię, są zapomniane lub pomijane milczeniem. Wyznaczamy te obszary historii Litzmannstadt Getto, które dotychczas pozostawały obecne wyłącznie w archiwach.
koncepcja i realizacja: Weronika Fibich, Ewa Łukasiewicz
*
„Wieczór Tischnerowski”
Wieczorowi Tischnerowskiemu towarzyszy idea stworzenia – w ramach wydarzenia teatralnego – radosnego, budującego więź, otwartego na wymianę międzypokoleniową spotkania nawiązującego do tradycyjnego góralskiego posiadu – spotkania górali przy opowieściach, muzyce i… gorzałce. Wieczór Tischnerowski to zdarzenie, w którym spektakl teatralny – inspirowany „Filozofią po góralsku”, będzie pretekstem i wstępem do przywołania wspomnień o ks. Józefie Tischnerze – jego poczuciu humoru, pięknej i silnej osobowości.
reżyseria, scenariusz: Marcin Brzozowski
obsada: Diana Krupa, Aleksandra Przesław, Marianna Zydek, Cezary Kołacz, Tomasz Marczyński, Dominik Ochociński, Michał W. Styczeń oraz Kamil Wodka.
Spektakl został dofinansowany w ramach projektu Dotknij Teatru 2016.
*
Opis warsztatu
Take a(u)ction
Wielotygodniowy warsztat teatralny skierowany jest do 10-osobowej grupy licealistów i studentów.
Cykl warsztatu to cotygodniowe spotkanie. Praca nad spektaklem będzie wieloaspektową podróżą teatralną. Poruszać się będziemy w materii tekstu, pracy z przedmiotem (rekwizytem), dźwiękiem, choreografią. Dotkniemy tematów związanych z organizacją, produkcją i promocją zdarzenia. Każdy uczestnik stanie się odpowiedzialny za finałowy pokaz . W poszukiwaniach skupimy się wokół tematów związanych z turystyką i podróżowaniem oraz „luksusowym” zagadnieniom aukcji, licytacji, kolekcji osobliwych artefaktów – wspomnień, uczuć, myśli. Spróbujemy stworzyć odwrócony manifest. Nie mamy gotowych rozwiązań. Czekamy na spotkanie z Wami i twórczą atmosferę.
Udział w warsztacie jest bezpłatny. Zapisy: promocja@teatrszwalnia.pl i 696 287 352
17 października o godz. 18.00 odbędzie się spotkanie organizacyjne. Warsztat zostanie zwieńczony otwartym pokazem w dniu 7 grudnia.
prowadzenie warsztatu: Ewa Łukasiewicz, Katarzyna Skręt
Oprawa graficzna projektu: Ludomir Franczak