Festiwal
szwalnia.DOK to cykl wielomiesięcznych prezentacji zjawisk z zakresu sztuki dokumentu, non-fiction oraz verbatim uzupełnionych o spotkania autorskie mające za zadanie przybliżyć uczestnikom konteksty kulturowe, społeczne i polityczne, wokół których oscylują podejmowane działania.
Pierwsza edycja odbyła się w terminie październik-grudzień 2016 i otrzymała nagrodę „Plaster Kultury” w kategorii OFF Roku. szwalnia.DOK2 odbędzie się w terminie wrzesień-listopad 2017.
PROGRAM:
23 września, godz. 19.00
DŹWIĘKOWA HISTORIA ŁODZI | realizacja: Suavas Lewy, muzycy i podopieczni Fundacji „Szansa dla Niewidomych” | bilety: 5/ 10 PLN || INAUGURACJA PRZEGLĄDU szwalnia.DOK2
***
30 września, godz. 19.00
ŚLICZNA JESTEŚ LALECZKO | pokaz filmu Aleksandry Kubiak i spotkanie z artystką | prowadzenie spotkania: Eliza Gaust | bilety: 5/ 10 PLN
***
6 października, godz. 17.00, 18.00, 19.00
TSUNAMI TENDENKO – instalacja performatywna | koncepcja i realizacja: Katarzyna Skręt | wstęp wolny | obowiązują zapisy mailowe i telefoniczne: promocja@teatrszwalnia.pl i 696 287 352 (od 18 do 30 września) || WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
***
7 października, godz. 19.00
BRUDŁO Z WĄCHABNA – śledztwo teatralne | realizacja: Alicja Brudło, Weronika Fibich | bilety: 5/10 PLN
***
14 października, godz. 19.00
JILBAZ MOH – spektakl | reż. Michał Stankiewicz | Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej WIDOK
w Białymstoku | bilety: 5/ 10 PLN
***
27 października, godz. 19.00
BITWA O MOSUL – wystawa towarzysząca | Outriders | potrwa do 4 listopada | wstęp wolny | Punkt Odbioru Sztuki
***
28 października, 19.00
WOLNY KURDYSTAN | koncepcja i realizacja: Marcin Brzozowski i Kacper Majewski | bilety: 5/ 10 PLN
***
4 listopada, godz. 19.00
ATLAS DŹWIĘKÓW / ATLAS OF SOUNDS | Ludomir Franczak | bilety: 5/10 PLN || PREMIERA PRZEGLĄDU szwalnia.DOK2
***
12 -18 listopada
WARSZTATY TEATRU DOKUMENTALNEGO | „To miasto to moja opowieść” – warsztaty teatru dokumentalnego prowadzone przez kolektyw twórczy B-SIDES | wydarzenie zamknięte | obowiązują zapisy: https://goo.gl/forms/Q1W4416BYEt9Jfh23 | zgłoszenia przyjmujemy od 2 do 22 października | wstęp wolny
18 listopada, godz. 19.00
OTWARTY POKAZ PRACY WARSZTATOWEJ | wstęp: 5/ 10 PLN
***
25 listopada, godz. 19.00
WIECZÓR TISCHNEROWSKI | spotkanie z przyjaciółmi ks. Józefa Tischnera | wstęp: 5/10 PLN || ZAKOŃCZENIE PRZEGLĄDU szwalnia.DOK2
Bilety będą dostępne w sprzedaży od 23 września (na godzinę przed wydarzeniem). Płatność wyłącznie gotówką. Bilety na „Tsunami tendenko” będą dostępne dla osób, które wcześniej zarezerwowały wejściówki (bezpośrednio przed wydarzeniem).
Organizatorzy przeglądu szwalnia.DOK2 zastrzegają sobie prawo zmian w programie bez podania przyczyny.
***
23 września, godz. 19.00
wstęp: 5/ 10 PLN
„Dźwiękowa Historia Łodzi”
„Dźwiękowa Historia Łodzi” to kompozycja-słuchowisko autorstwa Suavasa Lewego. Utwór oparty jest na narracji zbudowanej z wypowiedzi podopiecznych Fundacji „Szansa dla Niewidomych” – osób z dysfunkcją wzroku, które podczas siedmiu spacerów do najważniejszych dla Łodzi (z historycznego punktu widzenia) miejsc opowiadały i dzieliły się swoimi wrażeniami, bazując na wyostrzonej percepcji słuchowo-dotykowej. To osobiste przemyślenia zbudowane na wspomnieniach, odczuwaniu poznanych faktów z historii miasta oraz autorskie refleksje wobec świata pozbawionego w całości lub w ograniczony sposób odczuwania bodźców wzrokowych.
W warstwie muzycznej kompozycja bliska jest nurtowi minimalizmu, stawiając na klarowność melodyczno-harmoniczną i kładąc nacisk na ekspozycję struktur rytmicznych poprzez repetytywność fraz. Efektem tego jest pozornie nieciekawa jednostajność, która w dłuższym odcinku czasowym skutkuje pojawieniem się swego rodzaju mantry.
W utworze napisany jest na poniższe instrumenty, na których zagrają:
Julianna Kamila Siedler-Smuga – marimba, wibrafon; Marcin Kawczyński – pianino; Piotr Matula – elektronika; Krzysztof Putrzyński – klarnet; Michał Owczarek – fagot; Suavas Lewy – nagrania terenowe, elektronika
Producentem materiału była Fundacja „Szansa dla Niewidomych” i Muzeum Miasta Łodzi, a powstanie i premierę utworu, która odbyła się w październiku 2016 w sali kameralnej Teatru Wielkiego w Łodzi, mecenatem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
***
30 września, godz. 19.00
wstęp: 5/ 10 PLN
„Śliczna jesteś Laleczko” – film Aleksandry Kubiak z udziałem Elżbiety Lisowskiej-Kopeć, po projekcji spotkanie z autorką poprowadzi Eliza Gaust
„Śliczna jesteś Laleczko” to film bardzo osobisty, wynikający z przeżyć Aleksandry Kubiak związanych z tragiczną śmiercią jej matki Małgorzaty. Artystka łączy tu wideoperformans z filmem dokumentalnym. W efekcie jesteśmy świadkami czterech spotkań Aleksandry Kubiak z aktorką Elżbietą Lisowską-Kopeć, która na jeden dzień ma wcielić się w rolę matki artystki – rozmów obu kobiet, przygotowywania się do roli i wreszcie wspólnego działania. Mimo że realizacja odbywała się według przygotowanego zarysu scenariusza, artystka nie ujawniła wcześniej ekipie rzeczy najważniejszej – przyczyny śmierci matki. Dzięki temu dynamikę poszczególnych scen wyznacza to, co dzieje się między bohaterkami. (autor: Marta Miś)
„Śliczna jesteś Laleczko”, 2016, 40 min
reżyseria: Aleksandra Kubiak
występują: Aleksandra Kubiak, Elżbieta Lisowska-Kopeć
zdjęcia: Krzysztof Gawałkiewicz
montaż: Krzysztof Gawałkiewicz, Aleksandra Kubiak
dźwięk: Dariusz Kawecki, Piotr Spychała
charakteryzacja: Natalia Koziróg, Maria Kaczmarowska
muzyka: Tarwater (Bernd Jestram, Ronald Lippok)
produkcja: galeria BWA Zielona Góra, Aleksandra Kubiak, Dariusz Kawecki
FILM Z NAPISAMI W JĘZYKU ANGIELSKIM.
[kadr z filmu „Śliczna jesteś Laleczko”]
***
6 października, godz. 17.00, 18.00, 19.00
wstęp wolny – obowiązuje rezerwacja wejściówek
„Tsunami tendenko” – instalacja performatywna // wydarzenie towarzyszące
„Tsunami tendenko” to próba wydobycia wspomnień w postaci pojedynczych zmysłów – zapamiętanych zapachów, obrazów zapisanych przez oko, dźwięków, smaków, ale także faktur, uczucia w ciele na samą myśl o TYM. Przerażającym żywiole, który wzbudza tak wielki strach, że od samego początku przygotowuje się ciało na możliwość ucieczki, opuszczenie domu i bliskich.
Poruszenie tego, co jest pomiędzy słowami, co skrywa milczenie, a może co ochrania? Spotkanie na poziomie bolesnej traumy, próba współodczuwania i zrozumienia. Bycia z drugim człowiekiem mimo wszystko. Mimo milczenia, mimo smutku, na przekór wyrytym w ciele słowom: tsunami tendenko.
Instalacja performatywna inspirowana jest reportażem Katarzyny Boni „Ganbare! Warsztaty umierania”, poruszającym temat potrójnej tragedii, która dotknęła Japonię 11 marca 2011 roku – trzęsienia ziemi, tsunami i wybuchu elektrowni w Fukushimie.
Swoimi opowieściami dzielą się: Miwa Tajima, Patrycja Świeczkowska i Norihisa Miyagi
Koncepcja, realizacja, narracja: Katarzyna Skręt
Wideo: Norihisa Miyagi, Łukasz Cieślak, found footage
Instalacja performatywna „Tsunami tendenko” została dofinansowana w ramach projektu Dotknij Teatru 2017.
Na wydarzenie obowiązuje rezerwacja miejsc: promocja@teatrszwalnia.pl i 696 287 352. Zgłoszenia przyjmujemy od 18 do 30 września.
[fot. HaWa]
***
7 października, godz. 19.00
wstęp: 5/ 10 PLN
„Brudło z Wąchabna” – śledztwo teatralne
Warszawę i Wąchabno dzieli ponad 400 kilometrów, dzieje od 1934 roku, droga głosów, odgłosów i dokumentów. Jednocześnie jest jeden instrument. Jest też potomkini. Są też luki w układanej przez nią historii. Pustka, którą ledwo można dostrzec pomiędzy setkami pożółkłych kartek, nagraniami, które wiecznie czekają na swoich słuchaczy, piaszczystą drogą Wąchabna, zakrzywionymi rogami kozła, pograniczem, Wielkopolską i jej muzyką. Jak odnaleźć tu głos, którego nikt zawczasu nie zapamiętał? Jego odtworzenie podczas spektaklu to próba odnalezienia własnej tożsamości.
Performerka, pieśniarka, zbieranie i opracowanie materiałów: Alicja Brudło
Opieka tutorska i reżyserska: Weronika Fibich
Konsultacje dźwiękowe: Filip Majerowski
Spektakl zrealizowany w ramach Akademii Teatru Alternatywnego, organizowanej przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Teatr Kana i Teatr Brama w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.
W spektaklu wykorzystano nagrania archiwalne oraz dokumenty Jadwigi i Mariana Sobieskich pochodzące ze zbiorów Polskiej Akademii Nauk.
[fot. Piotr Nykowski, Eugenia Wasylczenko]
***
14 października, godz. 19.00
wstęp: 5/ 10 PLN
„Jilbaz moh”
Czy granie może być lepszym „językiem” od mówienia? W spektaklu oddajemy się intuicyjnej grze pomiędzy publicznością a młodymi czeczeńskimi uchodźcami. Parafrazując myśl Gertrudy Stein – wszystko, co nie jest grą, może być opowieścią – traktujemy grę jako klucz do pozawerbalnego świata zbieżnych doświadczeń, przeżyć i emocji.
Gra prawie w całości rozgrywa się w języku czeczeńskim, dlatego widz zostaje postawiony wobec obcego porządku, a czasem nawet bezkarnie do niego wciągany. Dopiero, kiedy zaufa instynktowi może stopniowo odkrywać reguły panujące w stwarzanym na jego oczach świecie.
Gra jest kontynuacją pracy Stowarzyszenia Edukacji Kulturalnej WIDOK zapoczątkowanej w 2013 roku warsztatami reportersko-teatralnymi z młodzieżą czeczeńską i polską. Naszym głównym motywem w pracy jest przedefiniowanie roli teatru, z jednostronnego widowiska na przestrzeń, która może być wszędzie, którą ustanawiają i wypełniają przebywający oraz działający w niej razem ludzie.
Grają – Amina Akhmadova, Ayshat Akhmarova, Laura Mezhidova, Lorsan Mezhidov, Islam Vazaev, Zaurbek Vazaev, Isa Akhmadov, Abubakar Akhmadov, Khasan Kurbanov.
Koncepcja, reżyseria – Michał Stankiewicz
Kurator – Katarzyna Siwerska, Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej WIDOK
Współpraca reżyserska – Joanna Zubrycka, Aleksandra Ostrowska, Dobromir Dymecki
Współpraca choreograficzna – Renata Piotrowska-Auffret
Opieka, konsultacje – Marina Mezhidova, Elza Vazaev
Produkcja – Paulina Karczewska
Asystentka reżysera – Patrycja Kownacka
Wolontariusze – Martyna Płońska, Emilia Ostrowska, Paweł Owerczuk, Martyna Siemieńczuk
***
27 października, godz. 19.00
Bitwa o Mosul – wystawa Outriders
do 4 listopada
wstęp wolny
W ramach wydarzeń towarzyszących przeglądowi szwalnia.DOK2 zapraszamy Was na wystawę interaktywnego reportażu z bitwy o Mosul grupy Outriders, która w dniach 27 października-3 listopada będzie miała miejsce w Punkcie Odbioru Sztuki (przestrzeń piwnicy Teatru Szwalnia).
Otwarcie: 27.10.2017 godz. 19.00
Czas trwania: 27.10 – 3.11.2017
Wystawa towarzysząca wydarzeniu: szwalnia.DOK2
Opis projektu:
W 2014 roku zszokowany świat patrzył, jak kilka tysięcy dżihadystów zajęło Mosul. Abu Bakr al-Baghdadi ogłosił tam powstanie kalifatu. Miasto stało się jego stolicą i symbolem nowego porządku. Ci, którzy zostali, trafili w kleszcze okrutnego reżimu. Zmiana nie miała jednak nic wspólnego z prawami Koranu, ale z grabieżą, strachem i okrucieństwem. Gdy po trzech latach siły irackie powróciły, by odbić miasto, jego mieszkańcy przekonali się, że rzeczywistość może być jeszcze gorsza – doświadczyli głodu i pragnienia, stali się ludzkimi tarczami. Kule snajperów lub miny czekały na uciekających.Po miesiącach walk Mosul ponownie stał się symbolem, ale tym razem – upadku kalifatu stworzonego tam przez Daesh.
Autor projektu:
Marcin Suder – fotograf i fotoreporter. Przez wiele lat pracowal dla francuskiej agencji Corbis. Wsółpracował także z organizacjami pozarządowymi jak UNDP czy UNICEF. Autor fotoreportaży z kilkudziesięciu państw, które publikowano na łamach czołowych gazet i magazynów na świecie. Od lipca 2017 współpracuje z Outriders.
***
28 października, godz. 19.00
wstęp: 5/ 10 PLN
„Wolny Kurdystan”
Marcin Brzozowski o „Wolnym Kurdystanie”:
– Rok 2016 to mój „rok kurdyjski”. W maju tego roku, po latach czekania na bezpieczny moment i długim procesie przygotowań znalazłem się w Kurdystanie. Stało się to dzięki wsparciu mieszkających w Łodzi Kurdów, Sihada i Ariana Khalil, którzy zorganizowali mój pobyt i ochronę na miejscu. Dokumentacja wyprawy miała posłużyć jako materiał dla stworzenia scenariusza spektaklu teatralnego, przywołującego drogę irackiego Kurdystanu do niepodległości. Wideo zrobione przeze mnie amatorską kamerą to w sumie ponad 10 godzin filmu. Siła rażenia większości tych nagrań i montażowa klęska urodzaju kazały zapomnieć o planowanej teatralizacji i oddać pole gry Kurdom. W efekcie powstaje wideorelacja pokazująca życie mieszkańców irackiego Kurdystanu w przeddzień niepodległości, z elementami – nie bójmy się tego sformułowania – tragifarsy heroicznej w moim wykonaniu.
Koncepcja i realizacja: Marcin Brzozowski/ Kacper Majewski
Premiera odbyła się 11 grudnia 2016 roku w ramach przeglądu zjawisk z zakresu sztuki dokumentu, non-fiction i verbatim szwalnia.DOK.
***
4 listopada, godz. 19.00
wstęp: 5/ 10 PLN
„Atlas dźwięków / Atlas of sounds”
Świat funkcjonuje w pętli, w której poszczególne życia i historie nakładają się i multiplikują. Wpływając na siebie są jednocześnie osobne. Historia każdego człowieka jest jego indywidualną opowieścią; mimo to powtarza motywy, które obecne są w życiu poszczególnych ludzi od zarania dziejów. Funkcjonujemy w archetypie, z którego za wszelką cenę staramy się wyrwać. Wraz z postępem technologicznym jesteśmy w stanie przeżyć więcej, szybciej, ale czy inaczej? Wszystko, co dla nas jest nowe tak na prawdę wydarzyło się po stokroć ludziom, którzy mieszkali tutaj przed nami. Opowieść o życiu innych jest wobec tego opowieścią o nas samych, próbą znalezienia indywidualnych cech każdego człowieka.
Spektakl jest kolekcją sześciu historii, które łączy wspólna perspektywa – wrażliwość na doznania słuchowe. Pokazują prywatny świat, przedziwne kolekcje, niemożliwe archiwa. Każda z opowieści toczy się w innym tempie i opowiedziana jest innymi środkami. Podróżujemy w czasie i przestrzeni, wsłuchując się w skorupę ziemską, która przechowuje resztki pozostałe po naszych przodkach.
Koncepcja: Ludomir Franczak
Realizacja nagrań i loopy: Marcin Dymiter
Głosy: Marian Chadaj, Ludomir Franczak, Henryka Jarosławska, Irena Jun, Przemysław Stippa
Cytaty: „Wakacje nad Adriatykiem” Z. Posmysz, „Pierścienie Saturna” W. G. Sebald w przekładzie M. Łukasiewicz, „Ear Cleaning” R. Murray Schafer
„Atlas dźwięków” będzie miał swoją premierę w ramach przeglądu szwalnia.DOK2.
[autor kolażu: Ludomir Franczak]
***
12 -18 listopada,
18 listopada, godz. 19.00 – otwarty pokaz pracy warsztatowej
wstęp: 5/ 10 PLN
„To miasto to moja opowieść” – warsztaty teatru dokumentalnego prowadzone przez kolektyw twórczy B-SIDES
To kompleksowy projekt dotyczący teatru dokumentalnego, złożony z cyklu warsztatów (aktorskich, ruchowych, scenariopisarskich), których efektem ma być pokaz work in progress spektaklu przygotowanego przez uczestników pod okiem profesjonalnych twórców teatralnych. Scenariusz spektaklu budowany będzie na historiach mieszkańców danego miasta lub dzielnicy, na fragmentach aktualnych i archiwalnych artykułów z lokalnej prasy i portali informacyjnych, na materiałach video udostępnionych nam przez uczestników warsztatów lub zrealizowanych w ramach działań, na udostępnionych fotografiach, wybranych przez członków grupy fragmentach literatury. Ten wielogłos historii stworzy opowieść o mieście. Stworzy również możliwość spotkania się uczestników i mieszkańców danej miejscowości z własnymi historiami na scenie.
Prowadzący: Agnieszka Wąsikowska, Karolina Lichocińska, Magdalena Fejdasz, Bartosz Szpak, Helena Ganjalyan, Mateusz Mosiewicz, Adam Chyliński
Na warsztaty obowiązują zapisy. Zgłoszenia przyjmujemy od 2 do 22 października, prosimy o wypełnienie formularza: https://goo.gl/forms/Q1W4416BYEt9Jfh23
***
25 listopada, godz. 19.00
wstęp: 5/ 10 PLN
„Wieczór Tischnerowski” // spotkanie z przyjaciółmi ks. Józefa Tischnera
Spotkanie z przyjaciółmi ks. Józefa Tischnera w dokumentalno-teatralnej formie, według koncepcji Marcina Brzozowskiego. Oficjalne zakończenie przeglądu, z przytupem, hej!
[fot. HaWa]
***
Organizatorzy:
Stowarzyszenie Targowa 62/ Teatr Szwalnia, filia Poleskiego Ośrodka Sztuki
Poleski Ośrodek Sztuki
Urząd Miasta Łodzi
Partnerzy:
Zjadliwości – kuchnia roślinna
Patroni medialni:
Przegląd szwalnia.DOK2 realizowany jest ze środków Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi.